Головна     |     Контакти     |     Новини та події     |     Де купити?     |     Каталог     |     Інтернет-замовлення     |     Реалізовані проєкти     |     Артисти     |     Вакансії




Український фінал нацвідбору “Євробачення 2023”: найкращий звук від L-Acoustics, DiGiCo та RME.








 

Нещодавно глибоко під землею в Київському метро відбувся Фінал Національного відбору “Євробачення 2023”, який транслювався у прямому ефірі та телебаченні. За результатами підрахунку голосів авторитетного журі та телеглядачів перемогу здобув гурт TVORCHI, який і представлятиме Україну на цьогорічному престижному конкурсі в Ліверпулі.








 
У якості головного технічного підрядника для цієї, надзвичайно відповідальної події, виступила компанія Starlight Rental, а підрядником по звуковій частині — компанія технічного продакшену Unimate, які використали чимало обладнання брендів з портфоліо РеалМюзік.

Ми зібрали кілька коментарів від людей, завдяки яким цей проєкт став реальністю. Перший з них - від керівника проєкту Ukraine National ESC Selection та CEO Starlight Rental - Бориса Пустового:
Наша ідея, з якою ми виграли конкурс на виробництво телеверсії, одразу була дуже амбіційною. Ми хотіли зробити максимально якісно, максимально інноваційно, не дивлячись на локацію та всі інші негаразди. Не секрет, що висока якість та інновації потребують від всієї команди максимальної концентрації. Ракетні атаки не дозволяли працювати ефективно, бо кожен думав про рідних і близьких людей, телефонував їм, переживав. Це було найважчим при підготовці.















 
Метро – дуже не концертна локація, м’яко кажучи, з одразу кількома особливостями:

Особливість 1. Сценографія. Між колонами станції метро 7 метрів, стеля зроблена півколом, і у найвищій точці має близько 6 метрів. Одразу ж з’явився челенж, як зробити так, щоб глядачам приміщення не здавалось тісним, сцена малою, а стеля - низькою.
Вважаю, що наші прагнення втілились у найкраще, що можна було там зробити. Ми перші (і мабуть останні) повністю «провалили» форму станції метро в чорне, щоб не виникало асоціацій з метро, і розміри майданчику неможливо було зрозуміти. Ми зробили дуже глибоку сцену – 14 метрів, чим забезпечили не пласку (не обрізану) картинку. Додали бокові екрани, та освітлювальні прилади на стелю, які візуально розширювали локацію. Цю красу ми змогли показати вперше використовуючи камеру на канатній дорозі під самою стелею.








 

Особливість 2. Звук. До специфічного звуку на станції метро додайте звук потягів, які продовжували ходити у прямому ефірі. Впевнений, що тканина, яка повністю закривала знімальну зону, трохи допомогла. Більше та детальніше про звук може розказати Антон Маркман (CEO Unimate)

Особливість 3. Відео продакшн. Планка якості трансляції була піднята до 17 камер. Це означало, що по суті, нам потрібен досить потужний OBVAN, і він у нас є. Проблема була тільки в тому, що OB VAN в метро не заїде. Отже, ми його розібрали, перенесли в метро, і зібрали там.

Ми додали яскравих моментів тим, що вперше в Україні використали систему автоматизації ефіру CuePilot. Якщо коротко: відеомонтаж в прямому ефірі, додані ефекти, графіка, workflow в цілому – вийшли на якісно новий рівень. Декілька номерів просто неможливо було б так зібрати вручну.
















 
Ми показали собі, показали світу, що ми можемо створити унікальний, якісний, потужний продукт, не дивлячись на обставини, труднощі та обмеження!”


Найкращий звук на підземному концертному майданчику забезпечували акустични системи L-Acoustics. Чотири коаксіальні точкові джерела 115XT HiQ з двома сабвуферами SB18 працювали у якості основної системи з окремою лінією затримки для журі. Ще чотири бокси 115XT HiQ використовувались у якості сценічних моніторів та прострілів, а функції моніторів для FOH виконувала пара X15 HiQ. Фірмовий рек підсилювачів-контролерів LA-RAK з одним додатковим LA8 забезпечували звукопідсилення всіх систем. За браком місця на майданчику у нагоді стали фірмові кріплення для гучномовців U-bracket, які дали змогу розташувати акустичні системи з максимальною економією простору.
















За всі мікси для озвучування аудиторії, моніторів та трансляції відповідали британські цифрові мікшерні системи DiGiCo. Дві консолі SD10 зі сценічними реками SD-Rack та одна консоль SD12 з реком SD-MiNi Rack були підключені в кільці OptoCore з надійним резервуванням кожного з'єднання. Завдяки з'єднанню OptoCore консолі обмінювалися сигналами дуже гнучко, що дозволило значно спростити загальну комутацію — сигнал з будь-якого входу був миттєво доступний на будь-якому мікшері. Крім цього, для мікшування персональних вушних моніторів та режисерської прослушки використовувалась окрема консоль SD9 з D2-rack.













Також тут працювали найнадійніші в світі багатоканальні аудіоінтерфейси RME Audio: MADIface та Digiface Dante.

Дві плейбек-станції, кожна з яких програвала 12 аудіоканалів, використовувались паралельно з повним резервуванням та автоматичним перемиканням на запасну систему відтворення. Перші 6 каналів кожної плейбек-станції йшли на всі пульти (окрім моніторного) через аналоговий спліт, а 7-12 канали йшли тільки на моніторний (це були дубльовані треки, які можна було запускати незалежно від основних). Таке розділення плейбек-треків для моніторного IEM-пульта та всіх інших мікшерів дозволило перевіряти надходження сигналу на ін-іер системи і навіть баланс вокалу та фонограми прямо під час сюжету про учасника перед самим його виходом на сцену. Додатковий
13-й канал з управляючим сигналом для мікшерів програвався одночасно з музичними каналами. Програми для запуску фонограм за допомогою OSC-команд керували фейдерами звукових консолей DiGiCo, і вся автоматизація чітко відповідала таймкоду кожного музичного номера.

Коментує головний звукоінженер фіналу Національного відбору “Євробачення 2023” та CEO Unimate Антон Маркман:
«Цього разу до звичного світла та відео екранів, які зазвичай працюють в тандемі з музикою, додалися автоматизовані візуальні та звукові ефекти. І для сполучення різних пристроїв та програмних середовищ були задіяні мережі LAN, OptoCore та Dante, по яким передавались таймкоди rtpMIDI, LTC, команди OSC та UDP-повідомлення. Вся ця система дозволила нам автоматизувати роботу відеопульта, операторів камер, звукових мікшерів, світлових приладів, графіки на екранах з альфа-каналом спецефектів, титрів, а також і вокальних ефектів та музичних фонограм. І все це для того, щоб забезпечити якісне виконання кожного музичного номера довжиною у три хвилини та зробити його незабутнім для глядача».
Його колега, технічний директор компанії Unimate, Антон Гришковський, додає:

“Дуже специфічна локація (все ж таки це станція метро на глибині 90м). Це довжелезне приміщення з арочною стелею, гранітною підлогою та мармуровими стовпами. Можете уявити — яка там акустика приміщення. На додаток — це станція діючого метрополітену, тому шум проїжджаючи поряд потягів значно ускладнював прослуховування та моніторинг мікса. Але ці складнощі тільки підігрівали інтерес до проєкту.

Звукопідсилення відбувалось зонально, з максимальним зменшенням реверберації приміщення, а майданчик був акустично заглушений. Контрольна кімната для ефірних пультів була побудована на цьому ж майданчику (в переході на станцію Хрещатик) та також акустично ізольована. Було прийнято рішення відмовитись від більш естетичних гарнітур для ведучих і журі на користь ручних радіомікрофонів з динамічними капсулями.






 

Також складність була у тому, що ця локація дуже мала та зовсім не призначалась для проведення таких заходів. Потрібно було знайти компроміси та найоптимальніші технічні рішення між усіма присутніми службами, щоб все «влізло» та працювало. Але все вийшло та ніхто не ображався) Доставка обладнання вже на сам майданчик здійснювалась звичайним потягом метрополітену, тільки вже в неробочий час. Це було дуже незвично, багато емоцій. З одного боку — коли б ми ще мали змогу працювати в такому незвичному та непростому місці? З іншого боку — причини цієї вимушеної міри зовсім невеселі. Але для нас українців немає такого, щоб ми не змогли! Метро — так метро)”
Для керування освітленням використовувались відомі світлові консолі HOG 4 від High End Systems.

Офіційний представник L-Acoustics, DiGiCo та RME в Україні — компанія РеалМюзік.

За світлини дякуємо Unimate та Starlight Rental та Анастасії Мантач (Суспільне Мовлення)