Головна     |     Контакти     |     Новини та події     |     Де купити?     |     Каталог     |     Інтернет-замовлення     |     Реалізовані проєкти     |     Артисти     |     Вакансії




Правильне розташування сабвуферів для побудови систем з кардіоїдною спрямованістю



 

Крістоф Анет


Ми вже писали про переваги використання сабвуферів в концертному звукопідсиленні, а також про правила розташування сабвуферів у приміщенні. Сьогодні ми поглибимо свої знання у цій сфері, вивчивши кардіоїдні схеми роботи сабвуферів.

Спрямованість низькочастотної енергії, випромінюваної звичайним сабвуфером, є однаковою у всі боки нижче 200 Гц. Це пояснюється співвідношенням розміру самого сабвуфера до довжини звукової хвилі, яку він виробляє. Низькочастотні хвилі набагато довші, ніж розміри електроакустичного перетворювача і кабінету сабвуфера, тому діаграма випромінювання стає фактично рівною в усіх напрямках.

Випромінювання з кардіоїдною спрямованістю

Всеспрямоване випромінювання часто створює проблеми, викликаючи зворотний зв’язок, підсилюючи баси в певній частині приміщення або просто заважаючи сусідам. Тому ще з кінця 50-х років минулого століття інженери-акустики почали вирішувати задачу спрямованого випромінювання низьких частот, і врешті їм вдалося створити масив щонайменше з двох сабвуферів з ретельним налаштуванням затримки, полярності, вихідних рівнів і відстані між їхніми кабінетами. Така система має кардіоїдну спрямованість зі значним зниженням рівня випромінювання в її задній частині.

Для реалізації такої схеми існує два технічні рішення: або використання сабвуфера кардіоїдної конструкції, який в одному кабінеті містить як передні, так і задні динаміки (наприклад, QSC KS212C), або ж застосування щонайменше двох окремих стандартних сабвуферів (таких як QSC KS118) з налаштованими пресетами DSP, які забезпечують переднє та заднє зустрічне випромінювання для кожного з кабінетів. Кардіоїдна діаграма спрямованості такої схеми забезпечує послаблення рівня випромінювання у задній частині до 15 дБ.

Схеми побудови кардіоїдних сабвуферних масивів

Отже, як правильно розташувати сабвуфери у масиві для отримання найкращих характеристик кардіоїдної спрямованості?

Всі необхідні для кардіоїдної роботи пресети вже запрограмовані в DSP кожного сабвуфера KS118. Для сабів, спрямованих у бік аудиторії, слід вибрати пресет кардіоїдного масиву “Forward” (передній), а на розвернутих назад кабінетах потрібно увімкнути пресет “Rear” (задній). На обидва сабвуфери подається один і той же аудіосигнал з однаковими налаштуваннями підсилення.







Рис. 1 – Два сабвуфери KS118 в кардіоїдній конфігурації, показані разом з діаграмою спрямованості всього масиву



Як фізично розташувати сабвуфери на сцені або на підлозі? Існує три схеми, і їх вибір залежить від планування сцени, майданчика, зони озвучування та візуальної складової.

1. Непоганий варіант: пліч-о-пліч

Розміщення сабвуферів поруч дозволяє заощадити простір і забезпечити гарну видимість сцени для глядачів, але кардіоїдна діаграма такої схеми має не найвищу точність.









Рис. 2 – Кардіоїдна схема з розміщенням двох сабів KS118 пліч-о-пліч (вид згори)







2. Кращий варіант: стек


Розташування двох сабвуферів в стеку один на одному насправді дає такі ж результати, як і попереднє розташування. Такий стек займає меншу площу, для невеликих приміщень це плюс.








Рис. 3 – Кардіоїдна схема з розміщенням двох сабів KS118 у стеку один на одному (вид з боку аудиторії).
Звертаємо вашу увагу: кабінет, розвернутий назад, має знаходитись знизу






3. Найкращий варіант: один за одним


Розташування сабвуферів один за одним забезпечує найкращї характеристики кардіоїдної спрямованості з ослабленням звуку на 15 дБ у задній частині масиву. Однак, така схема потребує дещо більшої площі.







Рис. 4 – Кардіоїдна схема з розміщенням двох сабів KS118 один за одним (вид збоку)







Кардіоїдні масиви з трьох сабвуферів


У конфігурації з трьома сабвуферами два кабінети спрямовані вперед і один розвернутий назад. Ця схема забезпечує більший звуковий тиск у передній частині, але дещо менш ефективне ослаблення ззаду. Стекове розташування тут також дає трохи гірші характеристики спрямованості, ніж варіант “один за одним”.












Рис. 5 – Кардіоїдна схема з трьох сабів KS118 з розташуванням в стеку (вид з боку аудиторії) або один за одним (вид згори)





Висновки


Кардіоїдні масиви сабвуферів вдало застосовуються у багатьох системах звукопідсилення, як турових, так і інстальованих. Це дозволяє спрямовувати низькочастотне випромінювання на різних майданчиках, забезпечуючи ефективне озвучення заданого простору та мінімізуючи зворотній зв’язок на сцені. Про застосування кількох сабвуферів QSC в кардіоїдній конфігурації дивіться у відеоролику від QSC. Потужних та керованих вам басів!

Повну версію цієї статті читайте англійською в блозі QSC.